English
Germanie
Heiner Müller Germanie Przekład: Mateusz Borowski
i Małgorzata Sugiera
ISBN 978-83-929429-1-7
Panga Pank - Kraków 2009
 

Zarówno trzy prezentowane w tym tomie teksty, jak też opublikowany wcześniej Cement

i Szosa wołokołamska I-V4, niezbicie dowodzą, że od debiutu w 1956 roku aż do wydanej pośmiertnie Germanii 3 podstawowym przedmiotem jego kilkudziesięciu tekstów dla teatru Müllera oraz niewyczerpanym źródłem materiału do refleksji nad współczesnością i przyszłością pozostawała historia Niemiec i Niemców. Pod wspólnym tytułem Germanie zdecydowaliśmy się umieścić obok siebie trzy odrębne teksty: Germania Śmierć w Berlinie, Życie Gundlinga Fryderyk Pruski Lessinga Sen Marzenie Krzyk oraz Germania 3 Upiory przy Martwym Człowieku. Lektura tryptyku Germanie wydaje się jednak przede wszystkim dlatego istotna, że proponuje on takie spojrzenie na dzieje narodu i tworzących go jednostek, nadaje im taki sceniczny kształt i stara się nawiązać taki rodzaj kontaktu z widzami, których próżno by szukać w polskim dramacie i teatrze współczesnym. Na tle współcześnie pisanych dla polskiego teatru tekstów i po części także spektakli wystawianych na jego scenach trzy teksty Müllera wydać się muszą niewątpliwie jakimś przedziwnym rarogiem, co jedynie może spotęgować pierwsze wrażenie, że nie o nas tu mowa i nie my jesteśmy zamierzonym adresatem. Müller starał się pokazywać nie tyle dzieje Niemiec i Niemców oraz ich przerażające konsekwencje, ile odsłonić postać, jaką za sprawą intelektualistów i artystów one przybrały, by przekazywać określone treści. W cyklu Germanie dla Müllera ważne jest przede wszystkim to, w jaki kształt zastygły niegdysiejsze bohaterskie czyny i godne potępienia zdrady, gdyż właśnie tutaj, czyli w sposobie ich przedstawienia i jego pozornej bezproblemowości, tropi on zabójcze dla przyszłości przeinaczenia obrazu minionych wieków.